29 mar
2021

Usuwanie, leczenie żylaków

Żylakami nazywamy trwałe poszerzenia żył powierzchownych, które najczęściej przyjmują postać uwypuklonych, zdeformowanych, wydłużonych lub krętych żył.

Widoczne gołym okiem żyły są jednym z pierwszych i najczęstszych objawów rozwijającej się przewlekłej niewydolności żylnej, która jest jedną z powszechniejszych chorób układu krwionośnego. Badania wskazują, że żylaki występują u znacznej części populacji ze znaczną przewagą kobiet. Żylaki najczęściej zlokalizowane są w kończynach dolnych, jednakże problem żylaków może również dotyczyć żył przymacicza u kobiet, czy żył okolic odbytu.

Jak powstają żylaki?

Żyły stanowią niezwykle ważną część układu krwionośnego, ponieważ umożliwiają transport krwi odtlenowanej, czyli pozbawionej tlenu na skutek przejścia przez narządy oraz tkanki. W tętnicach krew płynie odwrotnie niż w żyłach, ponieważ od serca w kierunku tkanek, a w żyłach płynie od tkanek do serca. Przepływ krwi często działa przeciwko sile grawitacji, a napęd przepływu krwi gwarantują mięśnie. W żyłach występują również zastawki, które działają podobnie do zapory wodnej, a więc umożliwiają przepływ krwi tylko w jednym kierunku, czyli gdy działają prawidłowo, uniemożliwiają krwi cofanie się (refluks). W niektórych sytuacjach patologicznych zastawki mogą utracić swoją szczelność i dochodzi do cofania się krwi, co skutkuje zastój krwi w niższych partiach naszego ciała i właśnie tak powstają żylaki lub tzw. pajączki.

Gdzie najczęściej pojawiają się żylaki i "pajączki"?

• przyśrodkowe i tylne partie nóg,

• okolica kostek przyśrodkowych,

• klatka piersiowa,

• twarz,

• okolice narządów rozrodczych,

• okolice odbytu.

Czym objawiają się żylaki?

Żylakom najczęściej towarzyszy uczucie ciężkości, bóle nóg oraz obrzęki, które pojawiają się pod koniec dnia. Możliwym objawem jest również swędzenie skóry, a także dość silne kurcze mięśniowe, które pojawiają się głównie w nocy. W przypadku kobiet wszelkie dolegliwości związane z żylakami mogą nasilać się podczas miesiączki. Jeżeli mamy do czynienia z żylakami w formie zaawansowanej, a więc nawracającym zapaleniem żył powierzchniowych, możemy odczuwać silny ból w okolicy występowania żylaków, wyczuwalne pod skórą zgrubienia, a także spore zaczerwienienie skóry. Kolejnym stadium rozwoju niewydolności żylnej jest niegojące się owrzodzenie żylne. W przypadku każdej formy żylaków konieczne jest przeprowadzenie badania USG Doppler, aby wykluczyć potencjalną chorobę lub potwierdzić jedynie estetyczny charakter pojawiających się zmian.

Na czym polega leczenie/usuwanie żylaków?

Podczas wizyty u flebologa podstawowym badaniem jest badanie ultrasonograficzne metodą Dopplera, które pozwala lekarzowi sprawdzić stan zastawek, a także ocenić przepływ krwi w żyłach. Jeżeli zostanie wykryta nieprawidłowość, konieczne jest wdrożenie odpowiedniej diagnozy, a następnie leczenia/usuwania żylaków. Podstawą leczenia żylaków kończyn dolnych są metody zabiegowe - dużą popularnością w ostatnich latach cieszą się nowoczesne metody małoinwazyjne, które nie tylko zachwycają skutecznością działania, ale również pozostawiają zadowalający efekt estetyczny. Coraz bardziej maleje natomiast rola operacji chirurgicznych w formie klasycznej.

Najpopularniejsze metody leczenia małoinwazyjnego:

Usuwanie, leczenie żylaków