Pajączki to potoczna nazwa naczyniowych zmian estetycznych znajdujących się najczęściej na skórze kończyn dolnych i twarzy. Zmiany mogą obejmować również inne miejsca jak piersi, czy plecy. Medycznie zmiany te nazywane są w zależności od średnicy venulektazjami lub teleangiektazjami..

Pajączki

Pojawienie się widocznych naczyń żylnych jest częstym powodem zgłaszania się moich pacjentek na konsultacje. Duża grupa osób odczuwa również inne objawy jak np. ociężałość, bóle i męczliwość nóg.

Kobiety są szczególnie narażone na tego typu zmiany. Podstawową przyczyną powstawania poszerzeń naczyniowych jest przenoszenie się podwyższonego ciśnienia żylnego z naczyń głębiej położonych do partii powierzchownych. Zmiany często obserwujemy na przyśrodkowych partiach nóg lub łydek. Zaburzenia hormonalne w tym stosowanie antykocepcji hormonalnej może znacznie przyspieszyć i zwiększyć ich występowanie. Znaczne zwiększenie ilości „pajączków” obserwujemy w ciąży oraz w okresie menopauzy. Sam styl życia oraz różnego typu zabiegi kosmetyczne mogą stanowić przyczynę wystąpienia zmian w danej okolicy. Przykładami takich procedur są np. stosowanie depilacji gorącym woskiem lub zabiegi z użyciem baniek chińskich.

Leczenie venulektazji i teleangiektazji jest możliwe, ale wymaga wiedzy i doświadczenia. Leczenie powinno rozpocząć się od badania USG Doppler żył w celu określenia przyczyny niewydolności żylnej. Po przeprowadzeniu prawidłowego badania można określić plan leczenia. Leczenie najczęściej opiera się na zabiegach skleroterapii i laseroterapii. W pewnych sytuacjach, gdy problem pochodzi od naczyń głębiej położonych konieczne może być usunięcie większego naczynia.

Każda estetyczna zmiana  powinna być skonsultowana przez odpowiedniego lekarza flebologa i w zależności od wskazań wyeliminowana lub poddawana okresowej obserwacji.