12 kwi
2021

Wiosna to idealny czas aby zająć się żylakami

W ostatnim czasie pogoda stała się dużo przyjemniejsza, temperatura się podnioła, a słońce świeci dużo dłużej i mocniej. Wiosenna pogoda sprzyja aktywności fizycznej, a w parkach spaceruje coraz więcej osób.

Wiele jednak z moich pacjentek zaczyna w tym okresie czuć znaczne zwiększenie dolegliwości pochodzących z kończyn dolnych. Stają się one ciężkie, jakby nie swoje.

Nagłe podwyższenie temperatury jest dużym zaskoczeniem dla naszego organizmu. Ciepło powoduje rozszerzenie żył, zaleganie większej ilości krwi, przez co nogi stają się cięższe. Dochodzi do większego naporu na ściany żył i wzrostu oporu w przepływie krwi wbrew grawitacji do serca. Dodatkowo, promienie słoneczne osłabiają powierzchniową warstwę skóry i położone płytko naczynia. Pytanie jednak jest, dlaczego często właśnie wiosną dolegliwości są aż tak duże?

W opublikowanej przez włoskich badaczy pracy naukowej wykazano, że w letnich miesiącach, wraz ze wzrostem temperatury, odczuwalność dolegliwości związanych z ociężałością nóg znacznie się zwiększa. Potwierdzono hipotezę mówiącą o tym, że ciepło wraz z upośledzonym krążeniem w najmniejszych naczyniach doprowadza do rozregulowania autonomicznego układu nerwowego, który kontroluje termoregulację, a dokładniej pocenie się. Organizm dąży do pozbycia się nadmiaru ciepła również poprzez rozszerzenie naczyń, co doprowadza do nasilenia objawów.
Poszerzenie już wyjściowo szerokich naczyń zwiększa ucieczkę płynów. Większa potliwość skorelowana jest z obniżonym poziomem żelaza oraz elektrolitów. W ciepłych miesiącach tracimy dziennie 1-2 mg żelaza, co odpowiada wartości jakiej powinniśmy dostarczyć z dietą. W badaniu, u zdrowych ochotników odnotowano spadek stężenia ferrytyny, transferyny i żelaza w surowicy krwi w sezonie letnim. Pokazuje to, że za dyskomfort nóg mogą odpowiadać poza poszezonymi naczyniami żylnymi również takie czynniki jak spadek elektrolitów i wynikające z tego możliwe zaburzenia hormonalne (np. w szlaku dopaminergicznym).

Co możesz zrobić aby zapobiegać niewydolności żylnej i usprawnić krążenie krwi? 

  • używaj ochrony przeciwsłonecznej, unikaj wystawiania ciała na ostre słońce,
  • unikaj przegrzewania organizmu,
  • pij dużo wody - odwodnienie i utrata soli mineralnych może powodować skurcze,
  • wybierz buty na niewielkim obcasie,
  • spaceruj! Krótki spacer wystarczy, aby wspomóc krążenie,
  • lubisz basen? Świetnie. Pływanie i chłodna woda korzystnie wpływa na żyły,
  • podnoś nogi do góry, pod kątem 45 stopni na 10-15 minut. Dobrym rozwiązaniem będzie również poduszka w okolicy nóg podczas snu, tak aby znajdowały się w nieco wyższej pozycji, niż reszta ciała,
  • noś pończochy uciskowe dobrane przez specjalistę. Obecnie dostępne są bardzo ładne, estetyczne modele, które wyglądają jak klasyczna bielizna,
  • badaj się regularnie i kontroluj poziom żelaza.

Istnieje wiele sposobów (leki, zioła oraz ćwiczenia ) na radzenie sobie z objawami ciężkich nóg. Jeżeli interesuje was ten temat dajcie znać to napisze o tym w kolejnym poście. 

 

 

 

Żylaki miejsc intymnych