20 wrz

Żylaki miejsc intymnych

Problem dotykający wielu kobiet. Często wstydliwy i pozostający w ukryciu. Warto jednak o nim mówić ponieważ łatwo można się go pozbyć.

Żylaki miejsc intymnych inaczej nazywane żylakami sromu są częstą przypadłością kobiet. Jest to dość częsty problem dotykający szczególnie kobiety po przebytych ciążach. Problem dość poważny, mogący dawać znaczne dolegliwości bólowe, a u części kobiet również powikłania.  Pomimo tego, że jest to przypadłość wymagająca diagnostyki i leczenia wiele pacjentek wstydzi się tego schorzenia i rzadko o nim mówi.

Czym są żylaki miejsc intymnych?

Żylaki sromu są to poszerzenia naczyń znajdujące się na wargach sromowych lub na łechtaczce. Mogą łączyć się z naczyniami okolic odbytu i/lub zasilać żylaki kończyn dolnych. U jednych osób są to nieznaczne poszerzenia żył u innych natomiast występują w postaci masywnych poszerzeń naczyniowych. Mogą występować jednostronnie lub obustronnie. Mogą pojawiać się w różnym okresie życia. Związane są z siedzącym trybem życia, uprawianiem pewnych typów sportu lub mogą wynikać z nadwagi. Najczęstszym momentem powstania  jest jednak ciąża. Ich występowanie czeto wiąże się z pojawieniem się zmian w obrębie kończyn dolnych. Brak ich zdiagnozowania i usunięcia często wiąże się z nawrotowością żylaków. Jest to jedna z najczęstszych przyczyn szybkiej wznowy żylaków po wykonanym zabiegu.

Dlaczego powstają żylaki okolic intymnych?

Poszerzone naczynia żylne mogą występować w wielu miejscach naszego ciała. Są objawem problemów z odpływem krwi z danego miejsca. Dochodzi do sytuacji przypominającej postawienie tamy na rzece. Pojawiająca się przeszkoda skutkuje zwiększonym ciśnieniem w naczyniu, co  doprowadza do poszerzenia przed przeszkodą. Taką przeszkodą może być powiekszająca się macica podczas ciązy, tkanka tłuszczowa zalegająca w obrębie jamy brzusznej lub np. mięśniak macicy.
Żyły to system połączonych rur i opór w jednym miejscu często daje objaw w innym. Żylaki występujące w okolicy warg sromowych są odgałęzieniami naczyń miednicy mniejszej. Łączą się one z żyłami przymacicza, następnie spływają do żyły nerkowej dzięki połączeniu przez żyłę jajnikową. Najczęściej pojawiają się w sytuacji gdy występuje utrudnienie odpływu krwi na którymś z wyższych poziomów, czyli w okolicy macicy, w żyle jajnikowej lub w żyłach nerkowych. Ich występowanie świadczy nie mniej nie więcej tylko o tym, że występuje lub występował znaczny opór w żyłach odbierających od nich krew.

Jakie są objawy żylaków miejsc intymnych?

Żylaki miejsc intymnych mogą być jedynie defektem wizualnym, mogą również powodować znaczne dolegliwości i komplikacje. Do najczęstszych objawów należą:

• Ból i uczucie przekrwienia w okolicy warg sromowych.
  • Uczucie ciężkości w dolnej partii brzucha.
  • Ból w czasie poprzedzającym menstruacje.
  • Ból i uczucie ociężałości w obrębie warg sroowych po stosunku seksualnym.
  • Świąd okolic warg sromowych.

Co może wywołać żylaki warg sromowych?

Żylaki w okolicach intymnych pojawiają się w sytuacji utrudnienia powrotu krwi. Do najczęstszych przyczyn takiego stanu można zaliczyć ciążę. Podczas tego cudownego stanu dochodzi jednak do ucisku powiększającej się macicy na naczynia znajdujące się w miednicy. Powoduje to znaczny opór w przepływie krwi. Krew nie może przepłynąć, rozciąga ściany naczyń i powoduje tworzenie się żylaków. Jeżeli ten problem wystąpił w zaawansowanej ciąży to jest duża szansa, że po urodzeniu dziecka problem się cofnie. Jeżeli jednak naczynia są rozszerzane przez długi czas to prawdopodobnie dojdzie do takich zmian w ścianie naczyń, że problem po urodzeniu dzieciątka pozostanie. To tak jak z rozciąganiem gumki recepturki. Raz dociągnięta wróci do swoich rozmiarów, natomiast gdy rozciągamy ja wielokrotnie dojdzie do uszkodzenia jej włókien i już nie powróci do normalnych rozmiarów.

Innymi rzadszymi przyczynami są zaburzenia (niewydolność) żyły jajnikowej, zespoły uciskowe na naczyniach odprowadzających, otyłość lub inne zmiany (np. mięśniaki) mogące powodować ucisk w jamie brzusznej.

Jak zdiagnozować żylaki miejsc intymnych?

Naczynia żylne niezależnie od lokalizacji wchodzą w zakres leczenia flebologicznego. Żylaki sromu oprócz lokalizacji nie różnią się niczym od żylaków innej okolicy. Podstawą diagnostki jest wykonanie badania USG Doppler. Pozwoli ono na ocenę szerokości zmian, ich lokalizacji oraz miejsca z którego wychodzą. Pozwoli to na ocenę problemu i zaplanowanie leczenia.

Żylaki miejsc intymnych