15 lis
2019

Wpływ ciąży na żylaki

Ciąża jest jednym z najważniejszych okresów w życiu kobiety. Często jest upragnionym i wyczekiwanym stanem, którego finał daje ukochane dziecko. Niestety sam proces rozwoju dziecka w łonie matki niesie za sobą również pewne niekorzystne skutki dla organizmu kobiety.

Wpływ ciąży na układ żylny możemy podzielić na dwa podstawowe okresy. Pierwszy, często poprzedzający jakiekolwiek inne objawy związany jest ze zmianami hormonalnymi. W wyniku zmiany równowagi hormonalnej dochodzi do poszerzenia i rozszczelnienia naczyń żylnych. Wiąże się to często z występowaniem w tym okresie dolegliwości bólowych i znacznym zwiększeniem ilości zmian estetycznych. Nawet bez widocznych zmian kobiety mogą odczuwać znaczną ociężałość i bolesność nóg.

Wraz z rozwojem ciąży dochodzi do powiększania się macicy. Rozpoczyna to umowny dugi okres ciąży. Wzrost płodu i struktur je otaczających powoduje znaczny mechaniczny ucisk na struktury sąsiednie. W wyniku tego powrót krwi z nóg do serca jest utrudniony. Mięśnie kończyn dolnych nadal starają się przepompować krew z żył nóg do serca, ale elastyczne żyły nie są w stanie wytrzymać tak dużego ciśnienia i ulegają poszerzeniu. Powoduje to częste występowanie żylaków kończyn dolnych i okolic intymnych w drugim okresie ciąży.

Kolejnym niebezpiecznym momentem jest poród. W tym końcowym etapie zwiększone ciśnienie i parcie powoduje znaczny zastój żylny. Ciało kobiety w wyniku nadludzkiego wysiłku ulega odwodnieniu, a przez to krew zagęszcza się. Jeżeli poród następuje w znieczuleniu może to spowodować rozluźnienie mięśni i nasilić jeszcze zastój żylny. Czynniki te znacznie zwiększają ryzyko zakrzepicy.

Po porodzie macica znacznie zmniejsza swoje rozmiary. Okres ten jest jednak bardzo niebezpieczny w związku z ogromnymi zaburzeniami hormonalnymi, jakie następują po urodzeniu dziecka. Po porodzie przebiegającym nawet bez znieczulenia, ciało kobiety jest wyczerpane, a aktywność zmniejszona. Wszystkie inne stany jak znieczulenie lub powikłania okołoporodowe mogą tą aktywność jeszcze ograniczyć i przyczynić się do wystąpienia zakrzepicy żylnej i pogłębienia się niewydolności żylnej

W wyniku tego ciało kobiety w okresie ciąży i połogu są szczególnie narażone na wystąpienie i progresję niewydolności żylnej oraz na wystąpienie powikłań z tym związanych jak np. zakrzepica żylna i zatorowość płucna.

Wpływ ciąży na żylaki