10 cze

Poszerzone naczynia na piersiach

U przyczyny poszerzonych naczyń w okolicy piersi może leżeć szerokie spektrum koniecznych do zdiagnozowania czynników. Wiele spośród nich, to stany niegroźne i łatwe do wyleczenia, jednak kontrola i uważne obserwowanie zmian jest niezwykle ważne.

Naczynka na piersiach lub pod nimi są bardzo ważne ze względu na planowanie leczenia i doboru preparatów. Zwiększona ich ilość lub zbyt duża średnica mogą świadczyć o zaburzeniach hormonalnych lub zwiększonej ilości receptorów (odbiorników) w ścianach naczyń żylnych.

Okresowo pojawiające się, niebolesne i samo znikające zmiany mogą być związane  z cyklem miesiączkowym. Jeżeli jednak występują razem ze zmianami na kończynach dolnych to wymagają sprawdzenia. Zmiany takie mogą wiązać się też z wiekiem, kiedy skóra staje się cieńsza. Ciąża i karmienie piersią może w naturalny sposób przyczynić się do poszerzenia naczyń. Zwiększona objętość krwi krążącej (zwiększone zapotrzebowanie na tlen i substancje odżywcze), obrzmienie, wypełnienie mlekiem podczas laktacji, zwiększa wielkość i objętość mogąc uwidocznić splot żylny otoczki brodawkowej oraz piersiowej i sutkowe gałęzie żylne. Taki stan zwykle wycisza się po zakończonym karmieniu.

Jeśli skóra w okolicy powiększonych naczyń staje się zaczerwieniona, tkliwa na dotyk, sprawia ból, między piersiami występuje widoczna dysproporcja, pojawia się obrzęk w okolicy węzłów chłonnych pod pachami lub jakiekolwiek inne niepokojące objawy, powinno to zostać niezwłocznie skonsultowane z lekarzem. Taki obraz może nieść za sobą stany zapalne, prowadzące do niebezpiecznych powikłań

Pod względem flebologicznym najistotniejsze są drobne teleangiektazje (pajączki) oraz większe venulekatzje (niebieskie żyłki) znajdujące się w dolnej partii piersi (pod brodawkami sutkowymi) oraz w miejscu przylegania dolnej partii biustonosza. Ich występowanie może świadczyć o zaburzeniach hormonalnych. Nowe badania naukowe wskazują również, że u pewnej grupy kobiet w ścianach naczyń występuje więcej odbiorników hormonów niż normalnie. Powoduje to, że nawet przy prawidłowym stężeniu hormonów naczynia reagują nadmiernie, poszerzają się i tworzą się nowe liczne zmiany. Dochodzi do stanu w którym normalny cykl hormonalny powoduje nadmierne poszerzanie naczyń i przez to występowanie pajączków i żylaków. Stan taki może doprowadzić, że u takich pacjentek szybciej dochodzi do występowania kolejnych zmian. U takiej grupy osób konieczne jest profilaktyczne zastosowanie odpowiedniej farmakoterapii w celu spowolnienia pogłębiania się niewydolności żylnej

Występowanie zmian w okolicy klatki piersiowej i ramion powinno być każdorazowo zgłaszane lekarzowi wykonującemu badanie i zabieg. Konieczne jest uwzględnienie ich w przygotowaniu przedzabiegowym, doborze preparatu i zaleceniach pozabiegowych. Jeżeli zmiany powodują również dyskomfort estetyczny mogą być  skutecznie usunięte za pomocą nowoczesnych zabiegów flebologicznych.

Poszerzone naczynia na piersiach