15 lis
2019

Pomoc po nieudanych zabiegach

Niewydolność żylna jest bardzo często występującą patologią, wykrywaną u 47% kobiet i 37% mężczyzn w Polsce. Ze względu na powszechność tej choroby coraz więcej miejsc proponuje możliwość leczenia tego typu schorzeń.

Niestety powszechność nie idzie w parze z doświadczeniem. Wiele osób które zaczęły zajmować się zabiegami flebologicznymi nie ma odpowiedniej wiedzy i doświadczenia aby skutecznie nieść pomoc swoim pacjentom. Ostatnio szczególnie częste staje się wykonywanie zabiegów przez nie-lekarzy, czy osoby które nie posiadają wiedzy i umiejętności (robią to niezgodnie z prawem) do takiego leczenia. W związku z tym bardzo często obserwuje się mniejsze i większe powikłania pozabiegowe.

Matting – jest to bardzo częste powikłanie po zabiegach skleroterapii. Jest wiele teorii na temat przyczyn pojawienia się tego typu zmian. Przyczyną może być podanie preparatu pod zbyt dużym ciśnieniem, niepełne domknięcie łożyska naczyniowego, jak i predyspozycje genetyczne. U pacjentów po zabiegu skleroterapii w miejscach poszerzonych wcześniej żył, pojawiają się nowe liczne bardzo drobne zmiany naczyniowe. Mogą one występować punktowo lub zajmować znaczną powierzchnię. Często zmiany wtórne są gorsze od pierwotnie zamykanych naczynek. Leczenie jest możliwe i najczęściej obejmuje kombinacje zabiegów skleroterapii i zabiegów laserowych.

Przebarwienia – powikłanie które najczęściej pojawia się po zabiegach skleroterapii oraz innych zabiegach wewnątrznaczyniowych. W wyniku zamknięcia naczynia dochodzi do przedostawania się produktów jego rozpadu poza światło. U pewnej grupy osób może dojść do patologicznego otorbienia. Zjawisko to powoduje wytworzenie się naturalnego tatuażu. Na przebiegu zamykanego naczynia pojawia się brązowe zasinienie. Jeżeli zmiany występują do 3 miesięcy od zabiegu nie powinny one budzić naszych obaw. Jednakże po tym czasie ryzyko ich trwałego utrzymania staję się duże. Leczenie jest możliwe przy pomocy farmakoterapii oraz leczenia laserowego (barwnikowy).

Nekroza/martwica – jest dość rzadkim powikłaniem najczęściej po zabiegach skleroterapii. Pojawia się w sytuacji przedostania się substancji drażniącej do światła naczynia tętniczego. Dochodzi do jego zamknięcia co skutkuje pozbawieniem unaczynienia fragmentu skóry i w konsekwencji wystąpieniu rany. Wielkość rany zależy od średnicy zamykanego naczynia. Leczenie jest etapowe i polega na stosowaniu specjalnych opatrunków, kompresjoterapii oraz odpowiednich zabiegów.

Poza wymienionymi powyżej istnieje jeszcze wiele innych mniej popularnych powikłań jak różnego rodzaju reakcje alergiczne. Wiele problemów wiąże się również z brakiem wiedzy czy doświadczenia osób wykonujących zabiegi. Leczenie wszystkich zmian wymaga indywidualnego podejścia.

Pomoc po nieudanych zabiegach