14 lut

Narty a żylaki

Nie każdy sport jest dobry dla naszych żył. W pewnych sytuacjach aktywność fizyczna może wpływać niekorzystnie na stan naszych naczyń krwionośnych. Nie musi to jednak oznaczać, że powinniśmy z niej rezygnować ! Wskazane jest natomiast posiadanie wiedzy jak uchronić się przed obciążaniem naszych żył.

Aktywność fizyczna zalecana jest jako profilaktyka niewydolności żylnej. Ruch poprawia krążenie, usprawnia funkcjonowanie zastawek żylnych, zapobiega zastojom krwi. Jednak nie wszystkie sporty mają korzystny wpływ na układ naczyniowy. Do sportów obciążających układ żylny należy gra w piłkę nożną, podnoszenie ciężarów, boks, a także jazda na nartach.

Zimową porą wiele osób decyduje się na aktywny wypoczynek w górach. Kto i dlaczego powinien uważać podczas jazdy na nartach?

Wiele warstw ubrań narciarskich, ciężkie, ograniczające krążenie krwi obuwie, długie godziny przybywania w jednej pozycji, przykładowo podczas stania w kolejce na stok. Ponadto, narciarstwo to sport obarczony wysokim ryzykiem wystąpienia urazu. Takie warunki nie sprzyjają prawidłowemu działaniu zastawek i mięśni jako pompy tłoczącej krew z obwodu do serca, wbrew sile grawitacji. W wyniku tego dochodzi do zastojów krwi w kończynach dolnych, pojawiają się także charakterystyczne obrzęki.

Etiologia niewydolności żylnej i choroby zakrzepowo-zatorowej jest wieloczynnikowa. Szczególnie zatem w przypadkach, kiedy u pacjenta występuje więcej niż jeden z nich – dodatkowe kilogramy, nieprawidłowa dieta, palenie papierosów, antykoncepcja hormonalna w połączeniu z uprawianiem sportów zimowych, ryzyko wstąpienia niewydolności żylnej staje się wysokie. U takich osób, sporty zimowe w profilaktyce przewlekłej choroby zakrzepowo-zatorowej są niewskazane.

Co możemy zrobić?

Jeśli nie potrafimy zrezygnować z zimowych aktywności, musimy pamiętać o przestrzeganiu pewnych zasad, które pomogą naszym żyłom. Jeśli u członków bliskiej rodziny występowały problemy z krążeniem, a także w przypadku obecnych żylaków, odpowiednie przygotowanie ma kluczowe znaczenie.
Lekarz flebolog badając stan naszych żył za pomocą USG Dopplera, dobierze odpowiednią siłę terapii uciskowej. Kompresjoterapia stosowana podczas sportu wspomaga układ krążenia, zapobiega zastojom żylnym, chroni przed urazami i obrzękami. Niezwykle ważny jest także odpoczynek po całodziennym wysiłku – wieczór spędźmy z nogami uniesionymi w górze. Wskazane jest także delikatne uniesienie nóg podczas snu, na przykład podkładając złożony koc w okolice stóp i kostek.

Specjalista może zalecić również leki flebotropowe – wykazują one działanie przeciwobrzękowe i przeciwzakrzepowe.

Decydując się na aktywną formę urlopowego wypoczynku warto zatem poinformować o tym swojego lekarza. Wspólnie z pacjentem rozważy on ryzyko uprawiania danego sportu, a także indywidualnie dobierze środki wspomagające obciążony układ krążenia.

Narty a żylaki