10 sie
2021

Czym są żylne zespoły uciskowe?

Żyły wchodzą w skład układu naczyniowego, ponieważ są odpowiedzialne za odprowadzanie krwi odtlenowej z kończyn i organów w kierunku serca. Żyły są więc odpowiedzialne za prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu, dlatego gdy zauważymy nieprawidłowości związane z pojawieniem się pajączków lub żylaków, koniecznie należy zgłosić się do lekarza flebologa, który przeprowadzi diagnostykę i wprowadzi odpowiednie leczenie.

W praktyce flebologicznej często spotykane są osoby, które bezskutecznie przez lata poszukują pomocy w związku z dość niespecyficznymi dolegliwościami objawiającymi się w miednicy małej czy w jamie brzusznej. Jeżeli wykluczono typowe dolegliwości żołądkowo-jelitowe, należy pomyśleć o występowaniu żylnego zespołu uciskowego. Do najczęściej rozpoznawalnych żylnych zespołów uciskowych zaliczamy: zespół May-Thurnera i zespół dziadka do orzechów.

Co kryje się pod nazwą: zespół dziadka do orzechów?

Zespół dziadka do orzechów to jeden z wariantów żylnego zespołu uciskowego, który polega na zaburzeniu odpływu krwi żylnej z obszaru spływu lewej żyły nerkowej. Do ucisku żyły nerkowej najczęściej dochodzi w miejscu jej skrzyżowania się na poziomie tętnicy krezkowej górnej albo w przypadku jej położenia zaortalnego – w tym przypadku mamy do czynienia z wariantem tylnym.

Jakie są najczęstsze objawy zespołu dziadka do orzechów?

· atypowe żylaki na nogach,
· wulwodynia, czyli ból w okolicy krocza,
· przymusowe ustawienie kręgosłupa w lewą stronę,
· ból brzucha,
· ból podbrzusza (najczęściej po lewej stronie),· ból pleców (najczęściej po lewej stronie),
· bolesność jajników (zazwyczaj po lewej stronie).

Czym jest zespół May-Thurnera?

Kolejny zjawiskiem, które najczęściej dotyczy żylnych zespołów uciskowych, jest May-Thurner. Zaburzenie May-Thurner polega na nieprawidłowym odpływie krwi żylnej z obszaru żył biodrowych zlokalizowanych po lewej stronie ciała. Zazwyczaj zespół May-Thurnera występuje częściej u kobiet, u których nieprawidłowości widoczne są już przed porodem, a po porodzie widoczne są w sposób dość dobitny, doprowadzając do niewydolności żylnej miednicy, niewydolności żylnej kończyn dolnych, jak również zakrzepicy.

Jak diagnozuje się żylne zespołu uciskowe?

W przypadku podejrzenia żylnych zespołów uciskowych konieczne jest wykonanie badań diagnostycznych metodą obrazową, dzięki której będzie można dokładnie zaplanować leczenie. Wstępnie powinno zostać przeprowadzone badanie USG Doppler żył miednicy małej, jamy brzusznej, żył kończyn dolnych, jak również żył okolic intymnych. Flebolog powinien wykonać pełne spektrum badań obrazowych dotyczących układu żylnego.

Jakie są najskuteczniejsze sposoby leczenia?

Współcześnie żylne zespoły uciskowe leczy się, stosując leczenie wewnątrznaczyniowe, jak również leczenie wewnątrznaczyniowe połączone z chirurgią małoinwazyjną. Do tej pory jedyną opcją terapeutyczną było leczenie operacyjne, jednakże dzięki znacznemu rozwojowi diagnostyki obrazowej możliwe jest wyleczenie przyczyny schorzenia, jak również eliminacja skutków powstałych przez chorobę, np. żylaków.

Czym są żylne zespoły uciskowe?