23 maj

Ciężkie nogi

Ciężkie nogi jest to objaw, który dotyczy w równej mierze kobiet i mężczyzn. Jest bardzo dokuczliwy, męczący, a czasem znacznie ogranicza jakość naszego życia. Jest wiele przyczyn, które mogą powodować objaw ciężkich nóg, najczęstszą z nich jest niewydolność żylna.

Czy choroba żył wpływa na uczucie ciężkich nóg?

Zmęczone, opuchnięte nogi, które coraz częściej zdarza Ci się unosić do góry podczas wieczornego odpoczynku. Pojawia się ból i dyskomfort podczas chodzenia. Ponad połowa Polaków skarży się na uczucie ciężkich nóg, problem nasila się z wiekiem, a także w zależności od temperatury otoczenia. Na ciężkie nogi narzekają zarówno osoby pracujące fizycznie, jak i pracujące w biurze – długotrwale przebywając w pozycji siedzącej. Ciężkie nogi mogą dotyczyć również sportowców (zwłaszcza podnoszących ciężary), u których w wyniku długotrwałego wysiłku doszło do nadmiernego poszerzenia żylnych zatok mięśniowych.

Dlaczego tak się dzieje?

Wielu osobom wydaje się, że ciężkie nogi to naturalny stan, do którego należy przywyknąć. Tymczasem powtarzające się uczucie ciężkości i dyskomfortu powinno być objawem alarmującym, skłaniającym do wykonania badań diagnostycznych. Ciężkie nogi to efekt nieprawidłowo pracującego układu sercowo-naczyniowego. Zadaniem żył jest przetransportowanie odtlenowanej krwi z całego organizmu i dostarczenie jej do serca. Odbywa się to wbrew siłom grawitacji. W przypadku kończyn dolnych krew ma do pokonania spory dystans, a ponadto przepływ ten jest utrudniony, kiedy spędzamy większość czasu stojąc lub zakładając nogę na nogę podczas siedzenia. Ciężkie nogi to tylko jeden z początkowych objawów niewydolności żylnej, choroby, która przy braku leczenia postępuje, doprowadzając do żylaków i zakrzepicy. Im bardziej nasilone stadium choroby, tym większe i trudniejsze do wyeliminowania będzie uczucie ciężkich nóg.

Jak sobie pomóc?

Pierwsze i najważniejsze – diagnostyka lekarska. Specjalistą w chorobach żył jest lekarz flebolog, który na pierwszej wizycie przeprowadzi nieinwazyjne badanie USG Dopplera, pomocne w ocenie stanu układu naczyniowego. To podstawa w diagnozowaniu choroby żylnej i wszystkich objawów jej towarzyszących, między innymi uczucia ciężkich nóg. Nieleczone choroby przewlekłe mogą okazać się bardzo groźne w skutkach.

Miejscowe łagodzenie uczucia ciężkich nóg polega na unoszeniu ich do góry, wprowadzenie aktywności fizycznej, unikanie długotrwałego przebywania w jednej pozycji. Sprzyjającym aspektem jest redukcja masy ciała, odciążająca układ naczyniowy i mięśnie pomagające tłoczyć krew do serca.

Istnieją również pewne substancje jak np. wyciąg z ruszczyka kolczystego działające obkurczająco na naczynia i przez to niwelujące objawy ciężkich nóg. Bardzo korzystnie na powrót żylny wpływa również stosowanie wyrobów uciskowych. Odpowiednio dobrane pod względem rozmiaru i klasy ucisku mogą znacznie poprawić jakość naszego życia i zredukować ryzyko choroby zakrzepowo-zatorowej.

W sytuacji, gdy nasza niewydolność żylna rozwinęła się i mamy już żylaki konieczne jest bardziej zaawansowane leczenie. Specjalistyczne możliwości walki z chorobami żył, a więc pozwalające na pozbycie się uczucia ciężkich nóg opierają się o leczenie i eliminację niewydolnych naczyń żylnych. Najczęściej stosowanymi technikami są zabiegi skleroterapii oraz inne procedury wewnątrznaczyniowe jak np. laserowe usuwanie żył itp.

Prawidłowe funkcjonowanie i higiena układu naczyniowego jest niezbędna dla zdrowia całego organizmu. Pod kontrolą specjalisty nieprzyjemny objaw jakim jest uczucie ciężkich nóg może zupełnie zniknąć lub znacznie się załagodzić.

Ciężkie nogi