Hemoroidy nazywane również guzkami krwawniczymi są wstydliwą i nieprzyjemną chorobą. Dotykają nawet do 50 % populacji. W warunkach fizjologicznych są potrzebne do prawidłowego działania dolnej części układu pokarmowego, przede wszystkim uszczelniania odbytu. W przypadku choroby dochodzi jednak do ich znacznego powiększania.

Hemoroidy

Zmiany powstają w wyniku nadmiernego ciśnienia i zastoju krwi w okolicach dolnego odcinka przewodu pokarmowego. Kobiety są szczególnie narażone na tego typu zmiany. Ciąża, zmiany hormonalne i styl życia to czynniki znacznie wpływające na pogłębienie zmian.  Pierwsze objawy występują często w czasie ciąży. Innymi sytuacjami mogącymi powodować progresje zmian jest otyłość, długotrwałe przebywanie w pozycji siedzącej oraz częste biegunki lub zaparcia.

Zmiany dzielimy na 4 stopnie ze względu na wielkość. Zmiany I i II stopnia nie są niewidoczne w normalnych warunkach poza kanałem odbytu. Zmiany III stopnia widoczne są okresowo, najczęściej po defekacji. Natomiast zmiany IV stopnia widoczne są stale poza kanałem odbytu.

Początkowo zmiany mogą być niewyczuwalne i nie dają żadnych objawów. Wraz z progresją choroby mogą stawać się wyczuwalne zmiany w okolicy odbytu, świąd i okresowe krwawienia. Większe zmiany na stałe wystają poza granice odbytu, w guzkach może dochodzić do zapaleń i zakrzepic. Wraz z progresją choroby objawy stają się coraz bardziej uciążliwe.

Leczenie w dużej mierze zależne jest od zaawansowania choroby. W początkowym etapie wystarczające jest zastosowanie leczenia farmakologicznego i zmiana stylu życia. Wraz z pogłębianiem się choroby konieczne jest stosowanie innych metod leczenia w tym leczenia za pomocą lasera

W celu postawienia prawidłowego rozpoznania konieczna jest konsultacja z wykwalifikowanym lekarzem flebologiem